Ερευνητές στο Πανεπιστήμιο της Μινεσότα, ανακάλυψαν ότι ενώ οι Έλληνες και άλλοι μεσογειακοί λαοί καταναλώνουν λιπαρά όπως και οι Αμερικάνοι, έχουν μικρότερα ποσοστά σε καρδιαγγειακές παθήσεις. Αυτό που διαφοροποιεί την Μεσογειακή διατροφή είναι η κατανάλωση έξτρα παρθένου ελαιολάδου το οποίο είναι πλούσιο σε μονοακόρεστα λιπαρά (ελαϊκό οξύ). Αυτό που είναι επιθυμητό για την προστασία του καρδιαγγειακού συστήματος είναι η διατήρηση της ολικής και της LDL χοληστερόλης σε χαμηλά επίπεδα και της HDL σε υψηλά επίπεδα. Μπορούμε να καταλάβουμε την σημασία της κατανάλωσης του έξτρα παρθένου ελαιολάδου από τα παρακάτω:

  • Η κατανάλωση έξτρα παρθένου ελαιόλαδου συντελεί στην μείωση της LDL(κακής) χοληστερόλης και στην αύξηση της HDL(καλής) χοληστερόλης
  • Από ερευνητές έχει διαπιστωθεί ότι μια διατροφή φτωχή σε λιπαρά μπορεί να προκαλέσει μεν μείωση της ολικής χοληστερόλης αλλά και μείωση της HDL(καλής ) χοληστερόλης. Αντίθετα μια διατροφή πλούσια σε λιπαρά βασισμένη στο έξτρα παρθένο ελαιόλαδο συντελεί και στην μείωση της ολικής χοληστερόλης αλλά και στην αύξηση της HDL( καλής) χοληστερόλης.

Τα κορεσμένα λιπαρά οξέα βρίσκονται κυρίως στα κρέας και προκαλούν αύξηση της LDL χοληστερόλης οπότε αυξάνουν την πιθανότητα για αύξηση της αθηροσκλήρωσης. Τα πολυακόρεστα βρίσκονται στα λαχανικά τους ξηρούς καρπούς, τους σπόρους, κόκκους σιτηρών. Προκαλούν μείωση μεν της LDL χοληστερόλης αλλά μείωση και της HDL χοληστερόλης η οποία μείωση δεν είναι επιθυμητή. Υπάρχουν ενδείξεις ότι η υπερκατανάλωση πολυακόρεστων μπορεί να προκαλέσει περισσότερο κακό απ’ ότι καλό γιατί αυξάνεται ο κίνδυνος για προβλήματα του νευρικού συστήματος, την συνδεσιμότητα των συνάψεων του εγκεφάλου, πέτρες στην ουροδόχο κύστη ακόμα και καρκίνο. Τα μονοακόρεστα λιπαρά οξέα βρίσκονται σε όλα τα λιπαρά τρόφιμα σε ποικίλες ποσότητες. Προκαλoύν μείωση της LDL και αύξηση της HDL χοληστερόλης. Το ελαιόλαδο έχει τη μικρότερη περιεκτικότητα σε κορεσμένα και πολυακόρεστα ( κατά μέσο όρο περιέχει 10 – 15% κορεσμένα, 8-9% πολυακόρεστα) και το σημαντικότερο έχει την υψηλότερη περιεκτικότητα από τα άλλα έλαια σε μονοακόρεστα(75 – 80%).

  • Προστασία από την ρευματοειδή αρθρίτιδα
  • Περιέχει αντιοξειδωτικά. Συγκεκριμένα προάγει την σύνθεση β καροτενίου( προβιταμίνης Α) και τοκοφερόλης(βιταμίνη Ε) εντός της γαστρεντερικής οδού. Το 88% της βιταμίνης Ε που περιέχεται στο έξτρα παρθένο ελαιόλαδο και είναι στη μορφή της α – τοκοφερόλης η οποία συνθέτεται εύκολα από το σώμα μας. featured_eleftheres_rizesΟι παραπάνω αντιοξειδωτικές ουσίες είναι πολύ σημαντικές γιατί παρεμποδίζουν την οξείδωση των LDL λιποπρωτεϊνών η οποία μπορεί να προκαλέσει καταστροφή των κυττάρων γενικά, των νευρικών κυττάρων, των αρτηριών και να οδηγήσουν σε αρτηριοσκλήρωση, στεφανιαία νόσο ακόμα και καρκίνο
  • Έχει αντιγηραντικές ιδιότητες . Η βιταμίνη Ε και γενικά οι φαινόλες και οι πολυφαινόλες που περιέχονται παρέχουν μια άμυνα απέναντι σε οξειδώσεις λιπαρών οξέων και κατά συνέπεια την δημιουργία ελεύθερων ριζών που οδηγούν στην καταστροφή την γήρανση και τον καρκίνο. Επίσης η βιταμίνη Α παρεμποδίζει και κατά συνέπεια ελαχιστοποιεί την δημιουργία των ρυτίδων
  • Επιδρά στην ανάπτυξη του κεντρικού νευρικού συστήματος όπως και στην κανονική ανάπτυξη των παιδιών.
  • Το ελαιόλαδο είναι αφομοιώσιμο από τον ανθρώπινο οργανισμό σε τέτοιο βαθμό που θεωρείται ιδανικός, αφού επιτυγχάνεται η απορρόφηση των καλών συστατικών του όπως η βιταμίνη Ε και κυρίως οι φαινολικές αντιοξειδωτικές ουσίες
  • Βοηθά στην πέψη των άλλων λιπαρών και μη τροφών . Αυτό οφείλεται στα λιπαρά οξέα της σύνθεσής του , την ιδιότητά του να διευκολύνει τις εκκρίσεις της χολής και την παρουσία ορισμένων μικροσυστατικών όπως η χλωροφύλλη και η φαιοφυτίνη που βοηθούν στην αύξηση των εκκρίσεων του πεπτικού σωλήνα
  • Μπορεί να διορθώσει την ασβεστοποίηση των οστών λόγω των ολεϊκών οξέων που περιέχει, να συντελέσει στην δημιουργία γερών οστών στα παιδιά και να παρεμποδίσει την απώλεια του ασβεστίου από τα οστά στους ενήλικες
  • Εκτός από τις λιποδιαλυτές βιταμίνες A, D, E, K που περιέχει το ελαιόλαδο περιέχει και
    • Χλωροφύλλη πλούσια σε μαγνήσιο που υποστηρίζει τη δημιουργία υγειών ερυθρών αιμοσφαιρίων
    • Σκουαλένιο, μια πρόδρομη ένωση των φυτοστερολών που βοηθούν στην μείωση της οξύτητας
    • Φυτοστερόλες( στην μορφή της β – φυτοστερόλης)που παρεμποδίζουν την απορρόφηση της χοληστερόλης
    • Καφεϊνη και γαλλικό, συστατικά που τονώνουν την έκκριση της χολής κάνοντας έτσι λιγότερο όξινο το φαγητό που εξέρχεται από το στομάχι μειώνοντας το στρες στο πάγκρεας
    • Φαινολικές ενώσεις που προάγουν την παραγωγή λιπολυτικών ενζύμων στο πάγκρεας

Από τα παραπάνω βλέπουμε ότι το ελαιόλαδο έχει ευεργετικές ιδιότητες σε όλες σχεδόν τις λειτουργίες του σώματος, όπως την ανάπτυξη του εγκεφάλου, την ανάπτυξη των οστών, την πέψη, την αντιγήρανση των κυττάρων, την κατάσταση του δέρματος και των μαλλιών, τον μεταβολισμό και αντίσταση στην δημιουργία πλάκας στα αιμοφόρα αγγεία. Η τεκμηριωμένη διαπίστωση για το ότι η μακροζωϊα και η ζωτικότητα των Κρητικών οφείλονται κατά κύριο λόγο στη διατροφή τους με άφθονο ελαιόλαδο αποδεικνύει την βιολογική και θρεπτική αξία του προϊόντος. Κι ενώ υπερτερεί η βιολογική και η θρεπτική αξία έναντι των άλλων φυτικών ελαίων η θερμιδική τους αξία είναι η ίδια. Από τα παραπάνω βλέπουμε ότι το ελαιόλαδο έχει ευεργετικές ιδιότητες σε όλες σχεδόν τις λειτουργίες του σώματος, όπως την ανάπτυξη του εγκεφάλου, την ανάπτυξη των οστών, την πέψη, την αντιγήρανση των κυττάρων, την κατάσταση του δέρματος και των μαλλιών, τον μεταβολισμό και αντίσταση στην δημιουργία πλάκας στα αιμοφόρα αγγεία. Η τεκμηριωμένη διαπίστωση για το ότι η μακροζωία και η ζωτικότητα των Κρητικών οφείλονται κατά κύριο λόγο στη διατροφή τους με άφθονο ελαιόλαδο αποδεικνύει την βιολογική και θρεπτική αξία του προϊόντος. Κι ενώ υπερτερεί η βιολογική και η θρεπτική αξία έναντι των άλλων φυτικών ελαίων η θερμιδική τους αξία είναι η ίδια.

Στον Ιπποκράτειο Κώδικα αναφέρονται περισσότερες από εξήντα φαρμακευτικές χρήσεις του. Στην αρχή του περασμένου αιώνα είχε δοθεί μια σειρά από συνταγές με βάση το ελαιόλαδο, για τη φυματίωση, τους ρευματισμούς, το κλείσιμο των πληγών κλπ. Θα πρέπει κανείς να ψάξει πάρα πολύ για να βρει ένα τρόφιμο που να έχει τόσες θετικές επιδράσεις σε τόσα συστήματα και λειτουργίες του σώματός μας όσες το ελαιόλαδο. Να προτιμάμε ωμό ή μαγειρεμένο ελαιόλαδο; Με το μαγείρεμα χάνονται μερικά από τα συστατικά του ελαιόλαδου, καλό είναι να χρησιμοποιούμε λίγο ελαιόλαδο αρχικά και να προσθέτουμε το υπόλοιπο στο τέλος του μαγειρέματος. Στα όσπρια ειδικά το ελαιόλαδο προστίθεται στο τέλος. Το ελαιόλαδο καταλληλότερο για τηγάνισμα από τα σπορέλαια Υπάρχει ο μύθος ότι για το τηγάνισμα είναι καλύτερα τα σπορέλαια από τα ελαιόλαδα. Αυτό δεν ισχύει Το ελαιόλαδο είναι η καταλληλότερη λιπαρή ύλη για τηγάνισμα αφού είναι πιο ανθεκτικό στη θερμοκρασία 170 – 180 βαθμούς Κελσίου του τηγανίσματος λόγω του ότι είναι πλούσιο στο μονοακόρεστο ελαϊκό οξύ και σε φυσικά αντιοξειδωτικά. Αντίθετα τα σπορέλαια που είναι πολυακόρεστα και δεν περιέχουν αντιοξειδωτικά είναι πιο ευπαθή στο τηγάνισμα και οξειδώνονται γρηγορότερα. Προσοχή! Θα πρέπει να μην χρησιμοποιείται το ίδιο λάδι σε επανειλημμένα τηγανίσματα γιατί παράγονται trans λιπαρά που είναι βλαβερά για την υγεία.

Το ιερό δέντρο της Κρήτης, η ελιά, αποτελεί εδώ και αιώνες το σύμβολό της. Ο ρόλος που παίζει σε όλους τους τομείς της ζωής της Κρήτης αλλά και ολόκληρης της Ελλάδας, από την οικονομία ως και τη διατροφή, είναι ιδιαίτερα σημαντικός. Δεν είναι τυχαίο εξάλλου το όνομα «υγρός χρυσός» που έχει δοθεί στο ελαιόλαδο μιας και έχει αποδειχθεί παγκοσμίως η ευεργετική του δράση στην διατήρηση της υγείας χάρη στις θεραπευτικές του ιδιότητες και την αποτελεσματικότητά του στην πρόληψη διαφόρων ασθενειών. Το ελαιόλαδο αποτελεί βασικό στοιχείο της Μεσογειακής διατροφής που γίνεται ολοένα και περισσότερο αποδεκτή τα τελευταία χρόνια ως η καλύτερη «συνταγή» για υγεία, ευεξία και μακροβιότητα. Ωστόσο, αφετηρία της Μεσογειακής διατροφής θεωρείται το παγκοσμίως γνωστό πρότυπο της Κρητικής διατροφής που σε διεθνή έρευνα που πραγματοποιήθηκε το 1988 αναδείχθηκε πιο υγιεινή ακόμα και από τις διαιτητικές οδηγίες της Αμερικανικής Καρδιολογικής Εταιρείας. Επίσης, είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι στα συμπεράσματα διεθνούς έρευνας αναφέρεται ότι η Κρητική διατροφή είναι σε πολλές περιπτώσεις πιο αποτελεσματική ακόμη και από την φαρμακευτική αγωγή. Επιστημονικές μελέτες σε βάθος χρόνου, όπως η «Μελέτη των επτά χωρών» έχουν αποδείξει την άμεση σχέση της αυξημένης κατανάλωσης ελαιολάδου με το βελτιωμένο επίπεδο υγείας. Ιατρικές έρευνες που έγιναν και συνεχίζουν να γίνονται στην Ευρώπη και στην Αμερική αποκαλύπτουν πως το ελαιόλαδο όχι μόνον προστατεύει την καρδιά αλλά και βοηθά στην καλή λειτουργία πολλών οργάνων και δρα ευεργετικά σε μια μακρά σειρά ασθενειών. Συγκεκριμένα, έχει αποδειχθεί ότι η κατανάλωση ελαιολάδου συνδέεται άμεσα με την ελάττωση του κινδύνου για καρδιαγγειακά νοσήματα, καρκίνο, υπέρταση, σακχαρώδη διαβήτη, νόσο Alzheimer, άνοια, έλκος, σεξουαλική ανικανότητα, ακόμα και µε την ανάπτυξη του οργανισμού και τη γήρανση. Επίσης, έχει αποδειχθεί ότι βοηθά στη ρύθμιση των επιπέδων της χοληστερόλης στο αίμα, δρα προστατευτικά στη δημιουργία της αθηρωματικής πλάκας στα αγγεία και έχει αντιθρομβωτικές και αντιφλεγμονώδεις δράσεις. Για όλα αυτά τα χαρακτηριστικά του είναι προτιμότερο από τα ζωικά λιπαρά, αλλά ακόμη και από άλλα φυτικά έλαια. Η ευεργετική δράση του ελαιολάδου οφείλεται: · στην υψηλή του περιεκτικότητα σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα, κυρίως ελαϊκό οξύ · στην πολύ χαμηλή του περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά · στην ιδανική σχέση κορεσμένων/μονοακόρεστων λιπαρών οξέων · στην υψηλή περιεκτικότητα σε λινελαϊκό οξύ, που καλύπτει σε μεγάλο ποσοστό τις απαιτήσεις του οργανισμού σε ουσιώδη λιπαρά οξέα · στην παρουσία α-τοκοφερόλης την πλέον βιολογικά δραστική μορφή της τοκοφερόλης (βιταμίνη Ε) σε πολύ ικανοποιητικές ποσότητες και την καλή σχέση μεταξύ βιταμίνης Ε και πολυακόρεστων λιπαρών οξέων (λινελαϊκό οξύ) · στις φαινόλες όπως η ελαιοευρωπαΐνη, η υδροξυτυροσόλη, η τυροσόλη, η β-σιτοστερόλη, η ρουτίνη και το καφεϊκό οξύ · στις στερόλες και κυρίως στη μεγάλη περιεκτικότητα στην πιο κοινή φυτοστερόλη, τη β-σιτοστερόλη · στα καροτένια και κυρίως τη β-καροτίνη · στις τερπενικές αλκοόλες · στη μεγάλη περιεκτικότητα σε σκουαλένιο Το Εξαιρετικά Παρθένο Ελαιόλαδο «Ερωτόκριτος» της επαρχίας Σητείας διαθέτει όλα τα στοιχεία που είναι απαραίτητα για να το κατατάξουν επάξια ως ένα ελαιόλαδο εξαιρετικά υψηλής ποιότητας. Σύμφωνα πάντα με τις οδηγίες του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, τον Κώδικα Τροφίμων και Ποτών και τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει λάβει από το Υπουργείο Γεωργίας µέσω του AGROCERT το ενιαίο εθνικό σήμα που το πιστοποιεί ως προϊόν «Π.Ο.Π.» προστατευόμενης ονομασίας προέλευσης. Το Εξαιρετικά Παρθένο Ελαιόλαδο «Ερωτόκριτος» της επαρχίας Σητείας χαρακτηρίζεται από χαμηλή οξύτητα, ευχάριστη οσμή, λαμπερό χρώμα, υψηλή διαύγεια, παχύτητα και εξαιρετική γεύση. Τα ποιοτικά αυτά χαρακτηριστικά οφείλονται στο ήπιο κλίμα που επικρατεί στο νησί, τη συγκομιδή που γίνεται μόνο όταν ο καρπός βρίσκεται σε άριστο στάδιο ωρίμανσης και τη μεταφορά του ελαιοκάρπου για ελαιοποίηση που γίνεται σε άριστες συνθήκες θερμοκρασίας και αερισμού σε σύντομο χρονικό διάστημα από τη συλλογή και µε την βοήθεια σύγχρονων τεχνικών και εξοπλισμού. Τέλος, το ελαιουργείο, τα μέσα συσκευασίας καθώς και οι χώροι συσκευασίας και αποθήκευσης πληρούν όλες τις απαιτούμενες προδιαγραφές. Το σημαντικότερο, ωστόσο, είναι ότι το Εξαιρετικά Παρθένο Ελαιόλαδο «Ερωτόκριτος» της επαρχίας Σητείας είναι ένα πλήρως αγνό, φυσικό προϊόν που παράγεται με μεγάλη αγάπη, σεβασμό, φροντίδα και μεράκι. Καλέα Δώρα Γεωπόνος-Τεχνολόγος Τροφίμων Γ.Π.Α.